En epikrise markerer afslutningen på et patientforløb. Epikrisen har til formål at informere patientens læge om det gennemførte behandlingsforløb. Samtidig skal epikrisen give lægen de bedste forudsætninger for at handle, hvis der i fremtiden skulle opstå lignende eller relaterede problemer for patienten.
Overenskomstens parter er enige om at fysioterapeuterne skal sende epikriser til den praktiserende læge i alle afsluttede patientforløb.
Se webinar om epikriser i fysioterapipraksis Esben Dahl Nielsen fra Enhed for Kvalitet og Modernisering introducerer den nye vejledning i epikriseskrivning i fysioterapipraksis og Jesper Ottosen, praksiskonsulent og klinikejer, giver sit bud på hvordan man kan arbejde med epikriser i fysioterapipraksis.
om epikriser
Epikriser bidrager til at understøtte sammenhængende og gode patientforløb. Epikriser sikrer, at relevant information fra patienthistorikken, ikke kommer til at ligge hos én sundhedsperson, men bringes i spil i det samlede patientforløb.
Ligeledes kan afsendelse af epikriser af høj kvalitet medvirke til at synliggøre den rolle du, som fysioterapeut i fysioterapipraksis, spiller overfor samarbejdspartnere, særligt patientens læge.
Overenskomstens parter er enige om at fysioterapeuterne skal sende epikriser til den praktiserende læge, i forbindelse med behandlingens afslutning i alle afsluttede patientforløb. Det er derfor en del af forpligtigelsen, når du som fysioterapeut behandler patienter under overenskomsten.
Det er væsentligt, at du skriver kort og præcist og ikke bruger fysioterapispecifikke forkortelser og termer, da epikrisen skal være forståelig for patientens læge. Alle 6 overskrifter i epikrisen bør udfyldes, da de alle indeholder relevant information til lægen om patientforløbet.
Ved afslutningen af simple patientforløb vil indholdet i epikrisen være mindre omfangsrigt. En simpel epikrise vil fx være relevant i patienthistorikken, hvis en afhjulpet problematik genopstår, eller en lignende problematik opstår for patienten på et senere tidspunkt.
Ved afslutningen af mere komplekse patientforløb vil en epikrise fx være en del af en længere udredning, og afklaring af en patients komplekse problematikker, til baggrund for planlægning af det videre patientforløb, for patientens læge.
For udførlig gennemgang af indhold, samt cases på simpel og kompleks epikrise henvises der til ”Vejledning til epikriser og korrespondancemeddelelser.”
For inspiration til hvordan epikriser kan formuleres, og hvad de kan indeholde henvises til “Standardfraser til epikriser”, der er udarbejdet af Enhed for Kvalitet og Modernisering.