Her kan du læse om dataopsamling i forbindelse med strukturerede forløb på speciale 51 og 57.
I forbindelse med ”aftale om indførelse af strukturerede forløb for patienter med artrose i knæ/hofte, nerverodspåvirkning i lænd/nakke samt lumbal spinalstenose af 5. maj 2025 og primære smerter i lænderyggen af 28. maj 2025″ indgår systematisk monitorering med spørgeskemaer og test som beslutningsstøtte og effektmål.
Til systematisk dataindsamling anvendes Patientrapporterede oplysninger i Fysioterapipraksis (PROF databasen)
PROF udsender patientspørgeskemaer via mail. Svarene giver en grafisk fremstilling af patientens profil. Desuden indsamler PROF data om fælles målsætning og standardiserede test fra indledende, afsluttende og opfølgende konsultationer.
For at lette arbejdsgangen i klinikken, kommer der til at være en integration med overførelse af primære data fra de enkelte praksissystemer til PROF.
Patientrapporterede oplysninger i Fysioterapipraksis er et program til udsendelse af spørgeskemaer og registrering af PSFS og diagnosespecifikke tests.
Al journalføring foregår som vanligt i dit journalsystem.
I de strukturerede forløb indgår systematisk monitorering med spørgeskemaer og test som beslutningsstøtte og effektmål til brug i mødet med patienten.
Patienten får tilsendt link til spørgeskemaer, når I aftaler et struktureret forløb. Patienten udfylder spørgeskemaet i PROF og svarene er tilgængelige for dig som fysioterapeut og patienten ved indledende supplerende konsultation / forundersøgelse. Gennemgang af spørgeskemaer, test og udfyldning af spørgeskemaer er en del af de nye indledende ydelser.
Når du i PROF har valgt et struktureret forløb sender PROF automatisk relevant spørgeskema til patienten.
Herunder kan du se, hvilke spørgsmål og spørgeskemaer EKM i første runde udruller til brug i den kliniske hverdag.
Du kan læse mere om dette og se de forskellige spørgeskemaer under hvert strukturerede forløb på speciale 51.
Generiske spørgsmål i PROF Alle patienter i strukturerede forløb indenfor speciale 51 bliver stillet spørgsmål i PROF, og patientens svar er tilgængelige for dig som fysioterapeut.
Patienten bliver spurgt om:
Spørgeskema til alle patienter
Målsætningsskema udfylder du som fysioterapeut sammen med patienten ved den supplerende indledende konsultation/forundersøgelse
Diagnosespecifikke spørgeskemaer
Patienten udfylder disse i PROF og svarene er tilgængelige ved den supplerende indledende konsultation/forundersøgelse.
Patienter med artrose i knæ udfylder:
Patienter med artrose i hofte:
Patienter med primære smerter i lænderyggen:
Patienter med nerverodspåvirkning i nakke:
Patienter med nerverodspåvirkning i lænden:
Patienter med lumbal spinalstenose:
Brugen af patientrapporterede data – PRO ved vi er et vigtigt redskab for både dig som behandler og dine patienter i forhold til at få det bedste ud af konsultationerne og behandlingen.
PRO-data er dem du får ved den systematiske monitorering gennem spørgeskemaer og test i PROF som en del af de strukturerede forløb for speciale 51.
Vi ved bl.a. at:
Klinikken opretter alle brugere (alle der skal anvende PROF i klinikken) på følgende link: https://www.fysdb.dk/nyklinik.
Det tager ca. et par minutter at oprette en patient.
Patienten får link til spørgeskemaerne via egen mail.
Hvis I arbejder i samme klinik, kan I se data fra kollegers patienter.
Hvis I arbejder i samme klinik, skal I kunne se hinandens patienter. Hvis dette ikke er tilfældet, skal I kontakte Nils-Bo og få hjælp til at omregistrere alle brugere til klinikken. Kontaktoplysninger på praksiskonsulent Nils-Bo de Voss Andersen T: 2393 6501 eller mail: nils-bo.andersen@stab.rm.dk. Kontortid tirsdag og onsdag.
Sekretæren kan oprette patienter i PROF og under instruks fra den praktiserende fysioterapeut tildele det struktureret forløb, som fysioterapeuten har valgt, patienten skal indgå i og dernæst udsende spørgeskemaer.
Det er derfor vigtigt, at klinikken opretter alle brugere på én gang via https://www.fysdb.dk/nyklinik. Hvis alle ikke er oprette på én gang, skal du kontakte Nils-Bo og få hjælp til at registrere nye brugere under klinikken. Kontaktoplysninger på praksiskonsulent Nils-Bo de Voss Andersen T: 2393 6501 eller mail: nils-bo.andersen@stab.rm.dk. Kontortid tirsdag og onsdag.
Ja, du kan oprette en testpatient. De fleste praksissystemer har allerede en testpatient – Nancy Ann Berggren. Hvis du selv opretter en testpatient, skal du angive et fiktivt CPR-nummer og din egen mailadresse. Vi vil stærkt anbefale at teste PROF i den kommende tid.
Data i PROF anvendes lige nu alene til klinisk brug mellem dig og din patient. Derfor behøves der ikke samtykke, ligesom du ikke skal indhente samtykke til at føre journal. Vi har alligevel valgt, at der spørges til samtykke, da patienterne altid kan frabede sig at svare. Hvis patienten ikke ønsker at svare elektronisk, kan I udfylde skemaet sammen i konsultationen.
Ja, du kan copy/paste det udfyldte spørgeskema fra PROF over til journalen, eller gemme det udfyldte spørgeskema som en fil og lægge den ind i journalen – al journalføring skal ske som vanligt i journalen, da PROF ikke er en del af dit praksissystem.
Du har som dataansvarlig i din klinik pligt til at sikre, at der foreligger en databehandleraftale mellem dig og MIBIT ligesom med andre databehandlere f.eks. dit systemhus der leverer dit praksis- og/eller dit journalsystem og Sentinel der b.la. indsamling diagnosekoder.
Din behandling af personoplysninger via PROF er lovlig, når patienten har givet sit samtykke til, at du må se og bruge patientens svar.
Patienten kan inden sit samtykke og udfyldelse af spørgeskema læse hvilke oplysninger der indsamles, hvem der behandler dem, og til hvilke formål. Dette sikrer, at patienten kan træffe en bevidst beslutning.
patienten oplyses også om at det er frivilligt at deltage og at der gives det samme tilbud hos dig, uanset om patienten vælger at samtykke og svare eller ej.
Patienten har altid ret til at trække sit samtykke tilbage.
Datatilsynet har lavet en vejledning om håndtering af sikkerhedsbrud, som du kan finde på følgende link: https://www.datatilsynet.dk/sikkerhedsbrud.
I tilfælde af et sikkerhedsbrud skal der tages stilling til, om Datatilsynet og eventuelt den/de berørte patienter skal orienteres. Det er ikke alle sikkerhedsbrud, der er omfattet af orienteringspligten. Det er vigtigt, at du så snart du bliver bekendt med et sikkerhedsbrud, forholder dig til det, da der er en tidsfrist for orientering af Datatilsynet på 72 timer.